INICI    Login o Registra't    Contacta amb nosaltres

BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
carregant ...


El que en un principi era un caprici del nou Papa de recuperar la missa en llatí en algunes celebracions excepcionals de caràcter internacional, s’ha convertit en la restauració completa d'una litúrgia paral·lela a la sorgida de la reforma que va impulsar el Concili Vaticà II.


Ahir dissabte es va donar a conèixer l'anomenat Motu proprio "Summorum Pontificio" pel qual el Papa ordena a tota l'Església universal que compleixi la seva voluntat de no posar cap obstacle a que es pugui celebrar el ritual de la Missa segons la normativa de Trento promulgada per Pius V, que va ser Papa des del 1566 fins el 1572, i que va promoure les guerres de religió a França, l'expulsió dels jueus, la guerra santa contra els turcs i que va proclamar la supremacia del poder religiós per sobre del civil i el polític.
Com podreu observar de la lectura del decret papal no es tracta d'una mesura restringida i fins a cert punt folklòrica, sinó que comprèn tota la litúrgia, la Missa i els sagraments, i obre les portes a que pugui ser practicada tot l'any excepte durant el Tríduum pasqual, o sigui excepte Dijous, Divendres i Dissabte Sant.

Instrumentalitzar la memòria de Joan XXIII

El "Motu proprio" de Benet XVI i les diferents referències que al llarg d'aquests darrers mesos s'han anat produint respecte d'aquesta nova norma, han procurat destacar que el ritus restaurat era el que l'any 1960 va aprovar el Papa Joan XXIII, la qual cosa no deixa de ser un intent de justificació i d'aval per intentar apaivagar l'allau de crítiques que preveien rebre.

Fer servir el nom de Joan XIII és, buscant una expressió benèvola, una instrumentalització de la seva memòria. El Motu proprio "Rubricarum Instructum" donat pel Papa Joan el 25 de juliol de 1960 diu ben clarament que té per objecte abordar algunes qüestions inajornables de reforma del Missal Romà de Pius V, que no poden esperar la reforma en profunditat que ha de fer el Concili Vaticà II.

Si llegiu el decret en qüestió (curiosament no es troba en la col·lecció de documents corresponents a Joan XXIII que hi ha al web del Vaticà) veureu que el Papa Joan dóna per suposada l'urgent i necessària reforma litúrgica, una de les grans aportacions del Concili que ell va impulsar.

Una mostra més de com el Vaticà tracta de funcionaris als bisbes

Un dels aspectes destacats del document de Benet XVI és el tractament que dóna als bisbes diocesans a qui treu tota potestat perquè puguin decidir si en la seva diòcesi es poden o no fer celebracions seguint el ritus de Trento. No es tracta d'una més de les moltes ingerències de Roma en el ministeri episcopal, sinó que atempta directament contra l'essència del mateix ministeri i un cop més redueix a res les constitucions conciliars que tracten de la funció episcopal. Roma ha parlat, l'Església és Roma i no pas el conjunt de creients al voltant del seu bisbe.

Ha arribat la democràcia a l'Església?

És ben curiós, xocant, paradoxal, i hilarant que quan es nega sistemàticament qualsevol procés de consulta als fidels en situacions de canvi de bisbe o de rector, o bé sobre qüestions pastorals i fins i tot d'ordre organitzatiu, com pot ser la divisió d'una diòcesi, ara aquest "Motu proprio" habilita els seglars perquè siguin ells qui decideixin si en la seva parròquia es fan o no misses tridentines, i si el rector no els fa cas els empeny a denunciar-lo al bisbe, i si aquest no dóna sortida a la seva petició els obre la porta a denunciar-ho a Roma. I no us penseu que cal una gran majoria, només cal que sigui un "grup estable de fidels", i a sobre se li exigeixen al rector que aculli la petició "de bon grat" (i no és broma).

Un nou motiu de tensió i de divisió

Tot i que el document vaticà insisteix en que no té perquè ser-ho, les conseqüències poden ser molt desestabilitzadores per a la vida de les comunitats i més quan el bisbe perd la seva capacitat mediadora. D'una manera més visible es manifestaran les dues esglésies i segurament el nou ritus serà agafat com a bandera d'una d'elles. Quina pena més gran dóna veure el tracte desigual que la institució dispensa a les necessitats i les aspiracions dels cristians i cristianes que aposten per una Església oberta i profètica, atenta als signes del temps, en comparació al dels altres que volen una fe segura en el dogma, la tradició, el magisteri i l'autoritat. El Vaticà fa callar i persegueix als primers i en canvi es llença als peus dels segons. Avui els cismàtics lefebvrians se senten estimats i encara no en tenen prou, exigeixen que se'ls aixequi l'excomunió i es reconegui als seus bisbes il·legals.

Com voldria ser recordat Benet XVI?

Des que Ratzinger va ser escollit Papa sovint es parlava que voldria fer alguna cosa significativa que li permetés ser recordat en la història de l'Església. Ell sap que tindrà un pontificat breu i el seu perfil no es correspon amb el d'una persona que vol passar anònimament. És dels que creu que té una missió. Alguns deien que seria el Papa que reformaria la cúria vaticana, altres que seria el Papa que culminaria el procés ecumènic, altres fins i tot que podria resoldre alguns temes morals com l'ús dels mitjans anticonceptius i especialment el preservatiu. Cada cop es veu més clar que Benet XVI serà el Papa que haurà acabat d'enterrar el Concili Vaticà II. La seva és una croada que ve de lluny, dels seus anys com a cap de la Congregació per a la Doctrina de la Fe, quan va començar a perseguir els grans teòlegs del Concili i als teòlegs de la Teologia de l'Alliberament, quan va esmenar la plana al Papa Joan Pau II en diverses ocasions, com per exemple quan aquest va decidir demanar perdó pels errors de l'Església, o bé amb motiu d'alguns actes i posicionaments ecumènics i interreligiosos. Si el pontificat de Joan Pau II ja va significar un clar retrocés en l'aplicació del Concili, després de la mort d'aquest, el cardenal Ratzinger, des del primer moment, es va erigir en el garant de la restauració de Trento.

Tot plegat no és un tema menor que es redueixi a missa en llatí sí o no, i no es pot passar per sobre dient que a Catalunya ningú ho demanarà. El que hi ha en joc és massa important perquè en el conjunt de l'Església no s'alcin veus que manifestin la disconformitat i la perillositat d'aquesta norma.


    Motu Proprio "Summorum Pontificum" de Benet XVI

    Motu Proprio "Rubricarum Instructum" de Joan XXIII

'' Església Plural vol treballar a favor del reconeixement i el respecte de la pluralitat dins l'Església,
del valor d'una vida de fe fonamentada en Jesús, en el seu evangeli,
i en la crida personalíssima que l'Esperit fa a cadascú. ''


Enviat el 08 del 07 del 2007 per EP
[ Tornar enrera ]


No són permesos els comentaris anònims.
Si no ets usuari registrat fes-ho ara si us plau




Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:4
¿Per què la vinguda de l'Esperit Sant?
¿Per què el do de llengües?
Em pensava que era per arribar a tothom "en la seva pròpia llengua" i obrir l'esperit de la gent.
Fer ús del llatí avui pot resultar molt solemne, molt bonic, però no li trobo gaire sentit. Contrariament haurem de demanar al ministeri d'educació que torni a posar les llengües mortes en vigor en el batxillerat (cosa que per altra banda farien molt bé de fer).
Però segur que aquestes persones que celebren amb entusiasme el retorn de les misses en llatí, no van piular quan es va suprimir el llatí del batxillerat.
A mi l'esglèsia plural d'avui em recorda més la torre de Babel, que una esglèsia d'acolliment de totes les sensibilitats.
Que s'ho facin mirar si volen perviure.
2008-05-30 16:53:02
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
ARA PODREM ESCRIURE SOBRE EL RETORN A ROMA.

A veure si com l´AZNARÍN
-també enamoradíssim del president-, el papa RAZINGER sortirà ara a dir missa amb barret de vaquero.

Fina Blàzquez
2008-04-23 10:36:13
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
Quina pena!! M'entristeix veure com els cristians, que se suposa hauriem de donar exemple de tolerància i amor vers les diferentes opinions, arribem a dir-nos "fote-vos". Cada un que vagi a la Eucaristia, que més l'apropi a una FE activa i deixi als demés fer el mateix, sense critiques ni descalificacions. Jo no estic d'acord amb aquestes "imposicions", per a mí el Concili VaticaII es totalment actual, és més penso que encara no s'ha fet tot el que ens proposaba. Marta
2008-04-21 18:15:22
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
2008-04-19 17:29:03
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
2008-04-19 17:28:05
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
L´espectacle del retorn a TRENTO mirat amb ulls no catòlics és com distret i divertit.

Un espectacle d´energies, de trajectòria obstaculitzada; que giraven a dreta, i ara torcen a esquerra. Que feien una volta i en fan dues i mitja; i pujaven per l´esquerra i ara ho fan per la dreta, anant avall i amunt per anar a devallar internament ..al malic de l´Home; girant i sortint fetes fum per les antenes del ser humà de cos i entranyes de llauna. Giren a dintre seu.. com un tornillo ascendent en el retrocés fet amb fils tibants enrera, com a darrer moviment de màgia negra.

L´ espectacle de veure les energies de viure, fetes un embolic de trajectòries; malmès del tot i desorientat l´esperit subtil, de l´espiritualitat que s´hi oferia; marginat i desenmascarat -vuit de conciència- el catolicis [...]
2008-03-08 19:39:21
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
Aquesta desfeta-humana de gent, no tenen ni imaginació com els sers humans .

Ara perquè fan el contrari del que demana l´enteniment i la gent,
(I ELS FIDELS ES QUEIXEN) diuen que això que fan, és llibertat i democràcia.

LA MALA FEL NO ELS DEIXA CRÉIXER D´ENTENIMENT; i la manca d´Imaginació els embarca a haver de repetir les paraules de les persones que pensen i volen viure "vius"; i ja saben de llarg, que raonar amb "aquestes recargolades persones", dialogar-hi, entendre´s amb ells.. és una falàcia i una pèrdua de temps.

Per tant que facin el que vulguin. Adéu,
I AGUR!

Eva Maria



2008-02-23 22:45:05
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
mi tia la calva se peina de lado
2007-10-29 19:09:56
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
2007-09-26 00:01:26
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:5
Val més que no gastem tantes energies amb aquest tema. El celebrant que vulgui celebrar la Missa en llatí,que la celebri per a ell solet i si té acompanyants que busqui un horari fora dels habituals. Els cristians tenim coses més importants per a resoldre!
2007-08-24 00:05:19
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
2007-07-27 15:56:52
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
On doncs, no esteu a favor de la "pluralitat" vosaltres els de La Plural????. Que quedi clar que la cosa queda clara: la pluralitat ho admet tot mentres no sigui contra la moral bàsica cristiana. Campi qui pugui i els que vulguin la missa en català que s'espavilin a demanar-la, i si el clergue de torn per ser ben mirat fa les mises totes en llatí, això ens servirar per penitència i per creixer en paciència.
2007-07-22 23:52:23
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:1
Perquè a Catalunya hi ha solament quatre gats en contra del Papa i de la pròpia Església Catòlica. Com busquis suports per Europa, t'adonaràs que estàs més només que la una.
LN
2007-07-22 17:17:24
sguillen ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
Estic d'acordamb la valoració que feu de la situació actual i , en concret, de l'atac que estan fent del concili Vaticà. Fins ara potser més discretament, ara ja sembla que sense vergonya.
Però nhi ha una cosa que no entenc: no caldria que , davant d'un fet tan fort busquessim la complicitat dels altres cristians de tot Espanya? No caldria an resposta europea?
Es dificil que se'ns prenguin en serio si només protestem des de catalunya
Santi Guillen
2007-07-21 18:33:27
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
No us sembla que seria una bona idea celebrar altre cop la missa d'esquena al poble? Així, almenys, els pobres capellans s'estalviarien el trist espectacle que spvint els oferim : poca gent, de la quinta edat la majoria, desperdigats pel temple...
2007-07-20 20:51:46
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
El Concili de Trento va ser un dels grans concilis ecumènics que ha convocat l'Església universal en els seus dos mil anys d'existència. S'hi van dirimir qüestions candents en aquella època sacsejada per la Reforma protestant i les guerres de religió subsegüents, que posaven en perill la unitat de la fe i la convivència entre els pobles d'Europa. Que els resultats no van estar a l'alçada de moltes de les expectatives, això, com sempre, és imputable a les limitacions inherents a la condició humana. Però que la intenció dels pares conciliars era digna i legítima, no crec que es pugui posar raonablement en dubte.

Penso que no és de bona llei aquest desfici per enfrontar concilis entre si, segons uns criteris que no tenen res a veure amb la fe, sinó amb principis purament ideològics. [...]
2007-07-20 14:53:50
Anònim ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:1
L'anterior comentarista confon els significats de les paraules donant a entendre que abrogar és distint a derogar. FALS. Abrogar és un sinònim de derogar, abolir. Propi de punts farsants que es dediquen a confondre als fidels i els duen pel camí de la perdición. L'anterior Misal mai va ser abolit, derogat o abrogado, com es vulgui dir. El qual digui el contrari menteix. Ja ho deixa clar Benet XVI en el motu proprio.
LN
2007-07-19 16:58:36
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
En algun comentari he llegit que l'anterior litúrgia "la tridentina" no havia estat derogada. És fals, sí que havia estat derogada en el moment que Pau VI la va reformar, el que no havia estat és abrogada. No és honest afirmar que l'antic ritual és vigent, ja que l'antic ritual va ser reformat i perviu en el que ara s'utilitza. El papa manipula en benifici propi el dret (cosa força greu, per cert).

No és un tornar a la missa en llatí, sinó a tota una manera de celebrar l'eucaristia (d'esquena al poble, poca participació del poble fidel...), misses en llatí es podien fer amb el ritual actual.

És un afebliment de l'estructura col·legial de l'Església, disminueix l'autoritat del bisbe (de les eslgésies locals) i enforteix el centralisme vaticà [...]
2007-07-16 22:37:10
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
La litúrgia en llatí no ha estat mai derogada.D'altra banda, no sé que té a veure la reforma litúrgica de Trento auspiciada per l'aleshores papa Pius V, amb el seu curriculum (que l'articulista ens descriu amb més pà que formatge).És com si algú posés en qüestió l'existència de l'orde franciscana, amb l'argument que va ser autoritzada per Innocenci III, patrocinador de la croada contra els albigesos.

Als qui els produeix tant d'urticària la utilització del llatí a la litúrgia ocidental, ¿també els hi produeix tot el repertori cantat en llatí, obra dels grans mestres musicals del Renaixement, del Barroc, del Romanticisme, i de bona part del segle XX?.

Com que,a la meva infantesa, em vaig fer un tip de cantar en gregorià a l'esc [...]
2007-07-16 16:51:51
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
No crec pas que la liturgia en llatí fos prohibida fins ara. Jo mateix habia annat moltes vegades a Sant Felip Neri
que n'hi deien una cop al mes,no se si per plaer estétic.
El que hem dol, ès el manament de fer-ho en preferència, aixó, considero que és un tornar enrera i anular el concili Vaticà 2º.
Per contre haig de dir que si la voluntat del Papa ès respectar la llibertat de cadescú de celebrar la Eucaristia en qualsevol ritu, ho trovo un pas mes en actualizar l'esglesia als actuals signes del temps.
Manuel.

manuel Caireta i Gener.
2007-07-16 16:00:10
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
2007-07-16 10:18:01
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:5
El problema no és el llatí, el problema és que el Papa, amb aquests gestos, dóna ales als integristes, i en canvi condemna repetitivament altres punts de vista de la fe, com la teologia de l'Alliberament.

Més coses:

1) D'acord amb "Xaverius" en el sentit que a l'Església hauria d'haver espai per tots: pel llatí (qui ho vulgui) i per la missa a Sant Carlos Borromeo (com la vulguin). Però els primers tenen el suport del Papa i els segons estan condemnats a no dir missa.

2) A altres comentaris: Si Església Plural no fos "plural", com algú ha dit, no ens deixarien escriure les nostres opinions. Es pot escriure un comentari lliurement a la web de l'Opus Dei? D'altra banda, termes com "foteu-vos", que heu fet servir en un comentari, desqualifiquen els vostres arguments, sigui [...]
2007-07-15 14:12:29
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:1
El títol del motu propio és "Summorum Pontificum". La decisió del Sant Pare és per una opció "plural" que concedeix llibertat en aquelles coses que són opinables. Pel que fa a "retorn a Trento" cal dir que Trento segueix plenament vigent com el mateix Concili de Jerusalem (si no, a circumcidar-se toca!). Benediktus Von AltesKirches
2007-07-15 13:38:25
Xaverius ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
No fa por la llibertat. Jo penso que això que tu en dius "llibertat", no ho és.
Per mi llibertat és, missa en llatí (qui la vulgui) i també litúrgies San Carlos Borromeo, per entendre'ns. O la que expressi millor la vida de cada comunitat.
Els anatemes venen de dalt, no de la base.
Cordialment,
2007-07-15 12:56:55
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:1
Per cert, una cosa més. Quant a que curiosament no està el document de Juan XXIII "Rubricarum instructum" en la pàgina Web del Vaticà. És que això significa una mica? Tampoc estan molts documents importants de Papes més grans que Juan XXIII i d'altres Papes, ni tan sols hi ha un només. Això només pot significar que és una pàgina en construcció i, amb molta lentitud, es van carregant documents. Està per ventura el Concili de Trento? Doncs hauria de, si Benet XVI és el "garant d'aquest Concili".

LN
2007-07-14 11:54:34
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:1
Queda palès la falsedat de tot el presentat en l'article i també la falta de comunió que teniu amb el Sant Pare Benedicto XVI. Podria fer un comentari ´molt llarg explicant pas a pas i línia a línia totes les falsedats que aquí he leido. Però com no tinc temps i tampoc hi ha suficient espai per a fer-lo, em centraré en els més falsos:
1. heu tergiversat el contingut de "Rubricarum instructum" i, al final, no dieu gens concret sobre què hi ha en contra del que ha fet Benet XVI.
2. Queda palesa la comprensió que teniu d'Església. Probablement enquadrada en el que es podria cridar "Eclesiología democràtica o democratizadora". Aquest no és el sentit d'Església que s'ha de tenir. Basta estudiar una mica de Eclesiología para adonar-se del que significa. Sobretodo cudn [...]
2007-07-14 11:43:50
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
No sembla que l`Esglesia de Roma sapiga parlar amb la manera que Jesús va parlar a tots els humans.Sensa Amor las religions son mortas i la católica se está dejan amb la llei la seva principal llei El Amor
2007-07-11 21:44:20
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
2007-07-11 14:29:58
Anónimo ha escrit:
Re: BENET XVI, EL RETORN A TRENTO
Puntuació:3
Ai cuanta por us fa la llibertat! Ja m'ho esperava algun text vostre condemnant el Papa, la liturgia i els fidels que la volen. Ja m'ho esperava, ja m'extranyava que no aparegués la vostra butlla d'excomunió! Que s'ofereixin les dues i que els fidels triin. Ja es veu que la vostra tan cacarejada pluralitat és més falsa que Judes, vosaltres voleu pluralitat amb Entrevías o amb les burles de l'Orgull Gay però ai els tradicionalistes de l'Església catòlica! "Excomunió, excomunió!" crideu. "Germans", foteu-vos.
2007-07-10 10:16:34

No són permesos els comentaris anònims.
Si no ets usuari registrat fes-ho ara si us plau

 
 


Accions

Enviar a un Amic
Enviar a un amic

Versió per a Imprimir

Article pertanyent a

Papa


Altres articles
d'aquesta secció

[ 15-11-2008 ] 
TREBALL PASTORAL DINS L'ANY PAULÍ
[ 31-10-2008 ] 
PRIMAVERA EN L’ESGLÉSIA.
[ 17-10-2008 ] 
A QUARANTA ANYS DE LA HUMANAE VITAE.
[ 24-09-2007 ] 
L'APORTACIÓ CRISTIANA A LA CONSTRUCCIÓ EUROPEA
[ 19-09-2009 ] 
«DELS CAPTIUS MARE I PATRONA»
[ 06-03-2009 ] 
QUARESMA, CAMÍ DE LA PASQUA
[ 29-05-2009 ] 
VINE, HURACÀ D'ESPERIT, ARRASA LES ESGLÉSIES
[ 03-07-2007 ] 
EpC SI, PERÒ SENSE PRENDRE MAL
[ 24-12-2008 ] 
QUE EL MISSATGE DE JESÚS ENS PENETRI FINS EL COR

Vots de l'Article,
Puntuació Promig: 1.88
vots: 52


Si us plau espera un segon i vota per aquest article:

Excelent
Molt Bo
Bo
Regular
Dolent






[ Avís Legal ]
:: Copyright Església Plural ::